Letterlust in Museum Meermanno

Museum Meermanno verandert dit najaar in een letterparadijs! In het statige museum aan de Prinsessegracht in Den Haag kan de bezoeker zich van 1 oktober tot en met 8 januari verlustigen aan de letterkunst van Ewald Spieker en Kees van Kooten. Het boek Letterlust dat deze twee ‘letterheren’ samen maakten staat centraal in de gelijknamige tentoonstelling.

Van Kooten (de schrijvende letterheer) haalt in dit boek herinneringen op aan zijn jeugd, aan het plezier dat hij beleefde aan letters en woorden waarachter vaak een heel universum schuilging. Spieker (de beeldende letterheer) laat zich in zijn grafische en ruimtelijke werk inspireren door de vorm van letters. Hij speelt er een associatief spel mee, dat de kijker uitnodigt mee te lezen en mee te spelen.

De tentoonstelling is naast een visualisatie van het boek ook een overzicht van het werk van Ewald Spieker, letterkunstenaar sinds 1970. Spieker (*1950) volgde zijn opleiding aan de Rietveld Academie, waar hij o.a. les kreeg van Charles Jongejans en de Duitse typograaf Josua Reichert. In zijn atelier heeft Spieker een aantal persen waar hij zijn werk op drukt.

Ewald Spieker laat zien wat de beeldende mogelijkheden van letters zijn. Wat gebeurt er als je letters omdraait, spiegelt of tegen elkaar plakt? Welke associaties roepen letters op? Ook gebruikt hij letters als materiaal om een visueel beeld op te bouwen. Daarnaast onderzoekt hij de praktische toepasbaarheid van letters en maakt bijvoorbeeld van de letter A een krukje dat je (in veelvoud) ook weer kunt stapelen tot een schijnbaar oneindige toren. Het werk krijgt zo meerdere lagen en betekenissen. Het is aan de kijker om deze te ontdekken.

In de tentoonstelling worden geen traditionele vitrines neergezet, maar ‘passiekasten’, waarin de bezoeker zelf een exclusieve pagina voor zijn Letterlustboek kan afdrukken. Ook kan hij vanuit een luie stoel de teksten uit Letterlust, voorgedragen door Kees van Kooten, beluisteren.

Aanleiding voor de tentoonstelling is de Gouden Ganzenveer, de prijs die Kees van Kooten in 2004 ontving voor zijn grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in Nederland. Hierbij werd hem een gastconservatorschap in Museum Meermanno aangeboden.

Voor meer informatie, zie: www.meermanno.nl