Home
HomeNieuws ContactForeign rights
       
   
Zaterdag
 
 Proza
Recensies
 
Ian McEwan, 2005

Zaterdag 15 februari 2003: neurochirurg Henry Perowne wordt vroeg wakker en ziet een vreemd schouwspel door het raam. Zoals gewoonlijk gaat Perowne die dag naar de squashbaan en doet hij boodschappen. Het voorspelbare en gemoedelijke leven van de chirurg wordt echter ruw verstoord door een schijnbaar klein ongeluk dat hem in aanraking brengt met de crimineel Baxter.
Diezelfde avond verstoort Baxter de familiereŘnie in het huis van Perowne, met verstrekkende gevolgen.


Recensies

Zaterdag (De Standaard, 11 september 2009)
'In Zaterdag laat McEwan zien hoe de alledaagse orde in luttele seconden aan diggelen kan liggen.'

De beste romans over '9/11' (NRC Handelsblad, 18 augustus 2006)
'Subliem verwoord gezinsdrama dat zich afspeelt binnen ÚÚn etmaal, tegen het decor van de grote anti-oorlogsdemonstratie in London op 15 februari 2003. McEwan geeft blijk van een indrukwekkende hoeveelheid kennis op medisch, muzikaal, culinair, poŰtisch en sportief gebied, en toont zich wederom stilistisch superieur. Weinig auteurs formuleren zo raak, zo zeldzaam precies. Verbluffend.'

Het nieuws uit de lucht (HP/De Tijd, 25 februari 2005)
'Saturday is de eerste roman van na 11 september 2001 die laat zien hoe ons bestaan is veranderd. Ian McEwan hoeft het niet te hebben over instortende wolkenkrabbers of verwrongen treinstellen. Met zulke beelden verliest de literatuur het altijd van de televisie. McEwan heeft het liever over de manier waarop die beelden ons bestaan zˇ zijn gaan beheersen dat we op een kleiner bestek zijn gaan leven. Daarom is Saturday tot in zijn vorm - een etmaal uit het leven van een man met een kolossaal maar gedeukt ego - een schitterende roman van onze tijd.'

Hersenschimmen in Londen (De Groene Amsterdammer, 18 februari 2005)
'Saturday is een zeer belangrijk boek over geluk en ongeluk, over hersenschimmen en nuchterheid. Ian McEwan weet schitterend tussen de ego´stische en de altru´stische mens door te manoeuvreren. Zijn aliteraire hoofdpersoon houdt indirect een machtig pleidooi voor de literatuur als oefenterrein voor de menselijke geest die zich niet richt op kant-en-klare meningen over oorlog en vrede.'

Saddam op het nachtkastje (Het Parool, 17 februari 2005)
'Een literair meesterstuk dat definitief vastlegt hoe de wereld er voorstond op die ene zaterdag in 2003. En lang daarna.'

Overleven in tijden van geweld (Vrij Nederland, 12 februari 2005)
'De net verschenen roman Saturday is zonder enig beding het boek waarmee Ian McEwan de rest van zijn toch al niet geringe oeuvre overtreft. Zijn beste. Ik zou zeggen: een tien.'

Spieken bij de hersendokter (NRC Handelsblad, 11 februari 2005)
'Dit nieuwe boek is een onvermoeibare krachttoer in het voortdurende vergezellen van Perownes doen en denken. Wie er nog meer van zou willen lezen, bedenkt dat waarschijnlijk pas helemaal aan het eind - na er zonder aarzelen in meegeleefd te hebben.'

Er gaat iets gruwelijks gebeuren (de Volkskrant, 11 februari 2005)
'Saturday, hoewel van een totaal andere aard dan Atonement, [is] opnieuw een proeve van ontzagwekkend literair meesterschap.
Al jaren wordt McEwan in ÚÚn adem genoemd met Martin Amis en Julian Barnes als de "heilige drie-eenheid van de Engelse letteren". We gunnen Amis en Barnes graag een herkansing, maar op basis van zijn laatste romans verdient McEwan toch echt een positie hors categorie.'

A day in the life of a surgeon (The Spectator, 29 januari 2005)
'Saturday is an exemplary novel, engrossing and sustained. It is undoubtedly McEwans' best.'

Happiness on a knife-edge (The Times, 29 januari 2005)
'Saturday develops into a sinuously plotted drama conforming to the classical unities of time, place and action. It also includes a series of brilliantly vivid tableaux, in which McEwan slows or freezes the dramatic action to better emphasise the rituals of daily violence that surround, and sometimes even protect, our elusive experience of happiness. Artistically, morally and politically, he excels.'