Zondag 7 november is er om 19:18 op Net 3 een special van R.A.M. over de graphic novel. De graphic novel is in Nederland onder andere bekend geworden door Spiegelman, Marten Toonder, Peter Pontiac, Dick Matena, Peter van Dongen en Guido van Driel.
Will Eisner, inmiddels 87 jaar oud, introduceerde de term graphic novel in 1978 voor zijn boek A Contract With God. Als strip raakte hij het aan de straatstenen niet kwijt. Door de term graphic novel raakten uitgevers wél geïnteresseerd. Eisners carrière overspant ruim 60 jaar en is nog dagelijks in zijn studio te vinden. Grote bekendheid kreeg hij in de jaren veertig en vijftig door de avonturen van zijn onconventionele held The Spirit. Eisner wordt wel ‘The Leonardo of the Comic Book’ genoemd.
Wie Art Spiegelman zegt, zegt natuurlijk Maus. Volgens The Wall Street Journal: ‘het meest aangrijpende, meest geslaagde verhaal dat ooit verteld werd over de Holocaust.’ Maus is het verhaal van Vladek Spiegelman, een joodse overlevende van het Europa van Hitler, en zijn zoon, een striptekenaar, die tot een vergelijk probeert te komen met zijn vader, diens angstwekkende verhaal en de geschiedenis zelf. In het verhaal zijn de nazi’s katten en de joden muizen. Dit jaar verscheen van de hand van Spiegelman het indrukwekkende In the Shadow of No Towers. De aanslagen van 9/11 hielden Spiegelman maandenlang bezig. Zijn studio bevindt zich op een steenworp afstand van de Twin Towers, evenals de school waar zijn dochter Nadja op dat moment zat. De rampspoed van 9/11 deed hem beseffen dat de (strip) wereld al te lang zat te wachten op zijn volgende album.
Van Craig Thompson verscheen vorig jaar Blankets, een striproman van bijna 600 pagina’s. Door Time Magazine uitgeroepen tot beste strip van 2003. Het is een autobiografisch liefdesverhaal waarin Thompson in woord en beeld vertelt hoe hij opgroeide in de Amerikaanse plattelands-staat Wisconsin in een zeer christelijk gezin. Thompson brengt zijn jeugd tot leven waarin de kerk een allesoverheersende rol speelt. Hij vertelt hoe hij zich losmaakt uit dit verstikkende milieu en hoe hij zijn eerste grote liefde beleeft.
In Souvenir d’une journée parfaite verwerkt de Brusselse Dominique Goblet de dood van haar vader door het verzonnen personage Mathias Kahn te laten sterven. Eerder verscheen van haar hand Portret Crachés, waarin ze een beklemmend thema als incest verwerkte. De stijl van Goblet is persoonlijk, bijna intiem en zeer poëtisch.