Elma van Haren in Perdu

Op vrijdag 3 februari treedt Elma van Haren met een aantal andere dichters op in Perdu.

Het is niet gemakkelijk te definiëren wat poëzie goed maakt, of wat voor soort poëzie goed is, maar één van de eigenschappen die specifiek poëtisch is, is het beeldende schrijven, waarin gedachten geleid worden door beelden. Deze beelden kunnen bestaan uit/in beschrijvingen van observaties, associaties of metaforen. Hoewel vroeger beelden in poëzie bijna altijd als ‘metaforen’ werden gedefinieerd, is ‘metafoor’ tegenwoordig geen vanzelfsprekend begrip meer en spreken sommige schrijvers überhaupt liever van ‘beeld’, of ‘vergelijking’. Hieruit rijst de vraag of er ook qua vorm en opzet in het neerzetten of creëren van een beeld iets is veranderd. Voor vanavond heeft de redactie van Perdu een vijftal dichters uitgenodigd, die ieder op een geheel eigen wijze omgaan met de balans tussen beeld en idee in hun poëzie. Zij zullen voordragen uit eigen werk en in enkele zinnen iets zeggen over hun idee van het beeldend schrijven. Aan het publiek om zelf wel of niet een conclusie trekken, maar in ieder geval een mening te vormen en van een interessante avond te genieten.

Vrijdag 3 februari
Poëzie & Beeld?