Kevin Canty

(Lakeport, California, 1953)

© Dax Photography

Biografie

Kevin Canty groeide op met literatuur en is, net als zijn familieleden, van jongs af aan een boekenliefhebber. Canty’s vader was redacteur van een architectuurtijdschrift.

Als kleuter publiceerde Canty voor het eerst met een gedicht in een bloemlezing met kinderpoëzie van de Verenigde Naties. Na zijn schooljaren speelde Canty jarenlang gitaar in clubs. Daarnaast was hij de eigenaar van een verhuurbedrijf in geluidsapparatuur in Portland Oregon. Hij ontdekte dat hij eigenlijk altijd schrijver had willen zijn. Hij stopte met het rondreizen van club naar club en schreef zich in voor een studie creative writing aan de Universiteit van Montana.

Vanaf het moment dat hij afstudeerde is Canty zelf les gaan geven op de universtiteit. Hij hield zich serieus bezig met schrijven en zijn werk werd gepubliceerd in Esquire, Details, The New Yorker en vele andere tijdschriften.

Canty’s debuut in boekvorm kwam op late leeftijd, in 1994. Al direct met dit debuut, de verhalenbundel Een vreemde in deze wereld, oogstte Canty veel lof over de hele wereld. Hierna volgden de succesvolle romans In het diepe, Twintig graden vorst, Alles en De onderwereld en de verhalenbundels Honeymoon en Waar het geld bleef.