Elma van Haren

(Roosendaal, 1954)

Biografie

Elma van Haren werd geboren in Roosendaal. Op haar zeventiende behaalde ze haar gymnasiumdiploma, daarna studeerde ze vijf jaar aan de kunstacademie in Den Bosch en vertrok korte tijd later naar Amsterdam.

In 1988 debuteerde Van Haren met de bundel De reis naar het welkom geheten, die werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor nieuwe Nederlandse poëzie. In 1997 ontving ze de Jan Campert-prijs voor haar bundel Grondstewardess. Het gedicht Het schitterende uit de bundel Eskimoteren werd gekozen als een van de drie beste gedichten van 2000.

Van Harens poëzie kenmerkt zich door los rijm en een eigenzinnige typografie, alsof impressies en fragmenten op willekeurige wijze met elkaar verbonden zijn. Haar poëzie komt voort uit haar voortdurende en onbegrensde verbazing over de dagelijkse realiteit. Deze invloeden worden vermengd met associaties en herinneringen, die, eenmaal op schrift gezet, weer hun eigen associaties genereren.
Van Haren schreef voor het literaire tijdschrift De Revisor.

In 2012 verscheen het prozadebuut van Elma van Haren, de verhalenbundel Walsen, dat enthousiast werd ontvangen. Waarna in 2017 haar eerste roman, Mevrouw OVO, werd gepubliceerd, een humoristische roman vol verrassende wendingen.

Elma van Haren woont in Amsterdam en is naast schrijfster ook beeldend kunstenaar.

Bibliografie

1988 Cees J. Buddingh’-prijs voor De reis naar het welkom geheten